Tatu, avagy az orosz lélek titka [2003.02.20.] - Népszabadság
Ami nem sikerült a szovjet-orosz esztrád nagyaszszonyának, Alla Pugacsovának, az sikerült két moszkvai tinédzser lánynak. A 17 éves Léna Katyina és a 18 éves Julia Volkova, azaz a Tatu együttes All the Things She Said (oroszul Ja szosla sz uma) című száma február elején első helyre ugrott a Top of the Pops brit slágerlistán.
Az orosz könnyűzene Európa és Amerika után meghódította a Beatles hazáját is. De mi lehet a kelet-európai viszonylatban páratlan siker titka? Miért éppen a Tatu? Mit tud ez a két tini, amit nem tudnak a nagyok?
A világsikerhez két viszonylag csinos lány, a közízlésre játszó, mérsékelten míves zene és az enyhén pikáns szöveg önmagában kevés lenne. Alszunak, az orosz pop tatár származású üdvöskéjének néhány évvel ezelőtt a masszív pénzügyi háttér ellenére sem sikerült a brit listák élére felkapaszkodnia, pedig semmivel sem rosszabb a hangja, vagy kevésbé dekoratív, mint Julia és Léna. A Tatu sikerének kulcsa egyértelműen az imázs. Pontosabban a botrányos imázs.
Ezt a külcsínt rendkívül tudatosan formálta a duó menedzsere, Ivan Sapovalov. A volt gyermekpszichiátert egyesek zseniális producernek, mások gátlástalan konjunktúralovagnak tartják. Sapovalovban – saját elmondása – szerint internetes pornóoldalak nézegetése közben merült fel a Tatu megalakításának ötlete. A gondolatot tett követte, és hirdetés útján választotta ki az akkor 15-16 éves Juliát és Lénát az alakuló zenekarhoz. A koncepció kezdettől világos volt: a pszichiáter-menedzser egyfajta tini „sex entertainment”-et akart. Kritikusai szerint a finomkodó angol szóösszetétel helyett találóbb a pedofilpop, avagy rövidítve pedopop kifejezés.
A Tatu csillaga gyorsan emelkedett: 2000-ben a „Nas nye dogonyat” (Nem érnek utol) és a „Ja szosla sz uma” (Elment az eszem) című számuk néhány hónap alatt az orosz slágerlisták élére ugrott. „Elment az eszem / Ő kell nekem” (Ja szosla sz uma / Mnye nuzsna ona) énekli a két lány, és általános iskolai tanulmányaiból talán még a magyar olvasó is emlékezhet arra, hogy az ona nőnemet jelöl. A szöveget vizuális élmény is erősíti, hiszen a videoklipen Julia és Léna erősen átázott iskolai formaruhában ölelgeti egymást. A kiskorúak szexuális kihasználásának témájára igen érzékeny Nagy-Britanniában a két legtekintélyesebb televíziós csatorna, a BBC és az ITV nem sugározza a klipet. Az MTV zenei csatorna engedékenyebbnek bizonyult, pusztán azt a képsort vágták ki, ahol a szoknya alól kivillan az egyik lány alsóneműje. Oroszországban ugyanakkor gond nélkül vetítik a Prosztie dvizsenyije (Egyszerű mozdulatok) című dal klipjét is, amelyben Julia olyan mozdulatokat tesz a fürdőkádban, mintha maszturbálna.
Hasonló élményt nyújtanak a Tatu koncertjei is. Julia és Léna csókolóznak a színpadon, vagy – ha kedvük éppen úgy tartja – alsóneműre vetkőznek. Olyan pletykák is keringenek, hogy a duó egy ágyban alszik a turnék idején. Az orosz bulvárlapok ugyanakkor tudni vélik, hogy mindkét lánynak van fiúja.
Napjaink legforróbb sztárjai – jellemzi a két lányt a Face magazin. Nick Kohn, a Daily Telegraph szakírója szerint azonban a Tatu olcsó kétértelműséggel operál. Ivan Sapovalov mérnöki pontossággal adagolja a botrányt, hiszen a negatív szenzáció a legjobb reklám.
Két ismert brit televíziós személyiség, Richard Madeley és Judy Finnegan szerint a Tatu egyértelműen a pedofíliát propagálja. Madeley és Finnegan aktív kampányt indított az együttes számainak betiltásáért. A Kidscape elnevezésű gyermekvédelmi szervezet még élesebben fogalmaz: úgy vélik, a Tatu a „mocskos vénembereket” célozza meg.
Sapovalov a vádakra azzal vágott vissza, hogy az „All the Things She Said” másfél millió vásárlója ezek alapján mind mocskos vénember. Szerinte a Tatu az „orosz lélek maximalizmusáról” szól, és nem véletlen, hogy a klip csak Nagy-Britanniában és az Egyesült Államokban keltett felháborodást.
Moszkva, 2003. február
|