PSP
Hazánkban ez nem igazán volt jellemző, talán az árának köszönhetően (általánosan 70 ezer forint körül). Ezért az árért természetesen a Value Pack kapható, amely az alapgép mellett számos kiegészítőt is tartalmaz, így kapunk hozzá egy védőtokot, egy 32 megabájtos MemoryStick Duo kártyát, távvezérlős fülhallgatót, csuklópántot, kis törlőkendőt és természetesen az akkumulátort, a hálózati adaptert és egy UMD bemutató lemezt. A PSP eddigi előéletének köszönhetően itthon már a komolyabb leendő felhasználók is rákészülhettek a megjelenésre, de erről majd később. Először is tekintsük át, hogy mit tud a Playstation Portable.
A Sony PSP egy 28 dekás (aksival), 170mm x 74mm x 23mm-es méretekkel rendelkező kézi játékgép. A kijelzője 4,.3 inches, 16:9-es képarányú TFT-LCD (maximális felbontás: 480 x 272 pixel, 16 millió színnel). A vezérlést megvalósító gombok és mini analóg josytick az eredeti Playstation rendszer szerint lettek kialakítva, s noha tökéletesen nem tudták lemásolni, elég jól követi azt. Az adattárolás is újszerű a Sony Playstation Portable esetében. A gép tudásához méltó játékok mérete sem éppen kicsi, így szükség volt egy kis méretű, ám nagy kapacitású adattárolóra. Ezt a Sony az UMD-vel (Universal Media Disc) oldotta meg, amely a 6 centis lemezeken 1.8 gigabájt tárolókapacitást jelent. A szimpla oldalú, dupla rétegű (vörös lézerrel olvasott) lemezt egy kis tartóba kell helyezni, majd ezt a PSP-be tenni. A lemezen található tartalom másolásvédelmét a különös lemez mellett még 128 bites AES kódolás is garantálja, amely a lemez egyedi azonosítója, és a gép egyedi azonosítójával kombinálva különösen hatékonynak bizonyulhat.
Az adatokat az UMD mellett a Sony Memory Stick Duo memóriakártyán is tárolhatjuk, sőt erre természetesen még mi magunk is menthetünk (és nem csak a beállításokat és játékállásokat). Az adatfeltöltést több módon is végezhetjük, hiszen a PSP ezen a területen sem szűkölködik a tudással. Az USB csatlakozó révén bármikor csatlakoztathatjuk számítógépünkhöz, ilyenkor "PSP Type A" fedőnevű, teljesen hagyományos cserélhető adattárolóként működik. Ezen kívül infravörös adatátvitel és az IEEE 802.11b (Wi-Fi) vezetéknélküli adatátvitel is rendelkezésünkre áll, természetesen nem csak másolgatásra, hanem több PSP összekapcsolódásához és multiplayer játékhoz. A Wi-Fi egy gombnyomással kikapcsolható, így nem fogyasztja az akkumulátort, amikor úgysincs szükség rá. A lítium-ion aksi töltését AC adapter csatlakozásával végezhetjük. Egy teljes töltés után átlagosan 4-5 órán át használhatjuk folyamatosan játékra vagy más multimédiás alakalmazásra.
A gép alapvető paraméterei hasonlóképpen megnyerőek: MIPS R4000 32 bites mag, 333 MHz-es órajellel (1.2 Volton), 128 bites adatbusszal, 32 megás memóriával (4 megabáj embedded DRAM-mal), matematikai és vektorműveleti társ-processzorokkal, 3D-CG kiegészített műveletekkel. A grafikáról két grafikus mag gondoskodik: az első 3D-s görbített felületeket, tömörített textúrákat, több hardweres megoldást (így nagy sebességet) és még sok mást nyújt, míg a második mag tartalmazza a rendering és a surface engine-t, 512bites adatbusszal, 166 MHz-es órajellel és 2 megabájtos saját videó memóriával rendelkezik. A maximálisan megjeleníthető polygonok száma másodpercenként: 33 millió.
A szoftveres oldalon érdemes kicsit kitérni néhány érdekességre. Az európai PSP későbbi megjelenése miatt már eleve ellátottabb játékkal, mint elődei. Természetesen számos új megjelenés várható, köztük a Grand Theft Auto: Liberty City Stories is, amely az eddigi GTA sikerekhez hasonlóan a PSP eladási statisztikáit is lényegesen javítani fogja (különösen azért, mert a játék csak PSP-re jelenik meg). Ennél mégis sokkal érdekesebb a tény, hogy az új PSP már a 2.0 Firmware-t tartalmazza, amely számos javítást és többek között egy internet-böngészőt tartalmaz. Ennek első látásra örülni lehet, ám a PSP egyik nagy előnye, hogy házilag készített játékok és különféle programok futtatására is lehetőség van, ha nem is éppen egyszerűen. A Sony levédte a firmware-t, hogy házi fejlesztéseket ne lehessen alkalmazni, de ezt a programozók hamar megfejtették. Az új kiadáshoz megjelent 2.0-ás rendszer lehet, hogy számos újtást tartalmaz, ám az említett házi fejlesztéseket ("homebrew" szoftverek) nem lehet tökéletesen futtatni.
Első látásra a házi fejlesztések egyszerű futtatása épphogy a Sony érdeke is lehetne, hiszen így a PSP közösség sokkal kreatívabb, sokkal aktívabb életet élhetne. Az 1.0 és 1.5-ös rendszerhez megjelent "házi" fejlesztések között találhatunk egyedi fejlesztésű kis játékokat (Tetris, PacMan), de ismerős címeket is, így például Doom 1&2 átiratot PSP-re, különféle emulátorokat (SNES, Gameboy-ok, Playstation 1, sőt még Amiga 500 is, stb), illetve a kalandjátékok kedvelőinek a sikeres, multiplatformos ScummVM futtatókörnyezet PSP-s változatát is. Ezen felül különféle felhasználói programok teszik színesebbé a skálát, így sokkal vonzóbbá a Sony PSP-t a leendő vásárlók számára. A felhasználói programok köztött a fejlettebb médialejátszó mellett találunk olyan programokat is, amelyek a WiFi internetezést kihasználva nyújtanak olyan lehetőséget, amit egyébként inkább egy PDA-tól várnánk el, s nem egy hordozható játékkonzoltól (pl. a HTTP és FTP szerverek, VNC kliens, amely lehetővé teszi, hogy a PSP-ről, az interneten keresztül, az otthoni PC dekstopját látva tudjuk azt vezérelni, mintha csak ott ülnénk a gép előtt).
A Sony részéről is érhető a jogos védelem, hiszen a szabad alkalmazásfejlesztés és futtatás előbb-utóbb sajnos kalózkodáshoz is vezet, vagyis az UMD lemezről leszedett adatokat esetlegesen memóriakártyáról is futtathatjuk. Ez persze közel sem tökéletes megoldás, de a játékok amúgy sem túl alacsony ára miatt mégis több játékos lenne rákényszerülve a másolt játékok beszerzésére. Ennek jogos védelmében az újabb szoftverek sokkal jobban támaszkodnak az UMD használatára, például az audio tekintetében. Mégis, a Sony jelenleg csak újabb firmware újabb védelmével próbálja védeni a játékkészítő cégeket, jogi lépéseket is csak az európai megjelenés előtt Angliába beszállító cégek ellen kezdeményezett, védvén a saját piaci érdekeit. Remélhetőleg idővel születik majd valami közös álláspont, amivel a Sony is védi saját és a játékkészítők érdekeit, illetve az ügyes szoftverfejlesztők is kiélheti kreativitásuk, ezáltal még érdekesebbé és sokkal kevésbé játékkonzolossá téve a PSP-t. Erre példa lehet a Playstation 2 esetében kiadott linux fejlesztői környezet, ami ugyan mérsékelt sikereket könyvelhetett el, bár tény, hogy egy hordozható eszközre izgalmasabb fejlesztéseket lehet készíteni.
Az Sony saját UMD szabványa elég speciális és elég jó védelmet jelent a játékkészítőknek (lévén, hogy a lemez otthoni körülmények között maximum visszafejthető, de speciális hardver nélkül nem másolható). Kis negatívum, hogy a DVD-lejátszóknál megszokott módon a régiókódolást az UMD lemezeknél is alkalmazzák, azaz Európában a kettes régiókód van érvényban, vagyis amerikából (1-es kód) hiába is rendelünk filmeket, azokat az európai PSP-n nem tudjuk megnézni (ám szerencsére legalább Japán szintén a kettes régióba tartozik).
Összességében a magyarországi megjelenést az itthoni anyagi vagy viszonyok vagy a kisebb és ráadásul megjelenés utáni reklám miatt nem kísérte akkora vásárlási láz, mint amit múlt év decemberében Japánban, idén tavasszal az USÁ-ban és most, szeptember elsején a többi európai országban láthattunk. A boltok előtt itt nem álltak hosszú, kígyózó sorok és nem fogyott el már első nap azonnal a teljes készlet. A Value Pack ára jellemzően 70 ezer forint, amely a legtöbb potenciális vásárlót is még elgondolkodtatja, ha egyáltalán megengedheti magának. |