Hogyan működik a turbófeltöltő?
www.totalcar.hu 2005.11.18. 14:15
Ráírják hajszárítóra, videomagnóra és autósrágóra egyaránt. Az autósok egy része esküszik rá, mások félnek tőle, mint a tűztől. Íme a turbó őszintén.
Hogyan működik a turbófeltöltő
Ráírják hajszárítóra, videomagnóra és autósrágóra egyaránt. Az autósok egy része esküszik rá, mások félnek tőle, mint a tűztől. Íme a turbó őszintén.
Az alapok
Valószínűleg senki számára nem jelent újdonságot, hogy a motorok működése azon a folyamaton alapul, hogy a hengerekben tüzelőanyag ég el. Ehhez a tüzelőanyagon kívül (ami lehet benzin, gázolaj, meg még mindenféle más) közismerten oxigénre van szükség, amit az egyszerűség kedvéért nevezzünk most levegőnek. Ha egy adott motorból nagyobb teljesítményt akarunk kisajtolni, több benzint kell benne elégetnünk. Ehhez pedig több levegő kell. Normális körülmények között a levegőt a dugattyúk szívják be a hengerekbe. Ez történik a legtöbb hagyományos személyautóban. Ha azonban nagyobb teljesítményre vágyunk az azonos méretű motorból, akkor több levegőt kell bepréselnünk a hengerekbe, hogy több benzint égethessünk el vele, a benzin ugyanis levegő híján nem ég el. A levegő azonban magától nem akar bemenni. És itt jön be a képbe a turbó.
A turbó tulajdonképpen nem más, mint egy levegőpumpa, amelyet a motorban keletkező kipufogógáz energiája működtet. Fizikailag dupla csigaházba bújtatott dupla szélkerékre emlékeztet, melyek közös tengelyre vannak felerősítve. Az egyik csigaházon áthalad a motor kipufogógáza, megpörgeti a szélkereket, majd a kipufogócsövön távozik. Minthogy ez a kerék közös tengelyen van a másik házban lévővel, így együtt forognak. Ez a másik kerék a forgás hatására beszívja a légszűrőn keresztül a friss levegőt, és túlnyomással bepréseli a hengerekbe, ahol az megfelelő mennyiségű többletbenzinnel együtt elég.
A gyermeki nyelvezettől irtózók kedvéért az első kerék neve turbinakerék, a másodiké kompresszorkerék, a házak pedig házak. A két ház között található a turbófeltöltő legkényesebb része, a középrész. A középrész gondoskodik a közös tengely megvezetéséről, ami nem lötyöghet, nem rezonálhat, nem nagyon lehet játéka, és melynek makulátlan tisztaságú olajfilmen kell futnia. A precizitás azért nagyon fontos, mert teljes töltőnyomáskor a turbó belseje percenként 100-150 ezret pörög, ilyen sebesség mellett pedig a rezonancia vagy a súrlódás nagyon hamar tönkreteszi az érzékeny szerkezetet.
|