Csúcstecnika a fékrendszerben
Kisszente 2005.10.28. 11:14
Mint egy őrangyal, a csúcstechnikájú elektronikus fékrendszer segít vészhelyzetekben.
Continental őrangyal motorosoknak
A motorosok nyáron kirajzanak az utakra - és élik veszélyes életüket. A Német Állami Statisztikai hivatal adatai szerint 860 motoros halt meg a német utakon 2004- ben és körülbelül 34.500 szenvedett sérüléseket.
A balesetek leggyakoribb okai:
1. Az autóvezetők alulbecsülik a motorosok sebességét. 2. A motorosok nem rendelkeznek megfelelő rutinnal és túlbecsülik képességeiket. 3. Mindezeken túl nehéz megfelelően fékezni vészhelyzetben.
"Veszélyes helyzetekben sok motoros nem fékez helyesen. Vagy tétováznak és így túlhaladnak a féktávon, vagy olyan erősen fékeznek, hogy az első kerék blokkol, és a hátsó felemelkedik," mondja Gerhard Schmidt rendőrfőnök a lüneburgi rendőrkapitányság közlekedési biztosa, aki maga is motorozik. A Német Biztosítók Szövetsége (GDV) által végzett tanulmány alátámasztotta, hogy a balesetek okainak 19 százaléka úgy történik, hogy a motoros az autóval való ütközés előtt fékezett és a motoros elesett. Az egyrésztvevős balesetek 40 százaléka bukás.
Ám létezik őrangyal. A Continental Teves ABS-es, elektronikus szabályozású fékrendszerei. A fékkar erős megmarkolásával vagy a fékpedál erőteljes megnyomásával hozzuk működésbe az első és hátsó fékeket a maximális lassítás biztosítása érdekben, anélkül, hogy a motorosnak az eleséstől kellene tartania. Mielőtt a kerék blokkolhatna, az elektronikus szabályzó észleli a veszélyt és csökkenti a fékerőt. A hátsó kerék felemelkedését megakadályozó védelem (RPL) pedig biztosítja a megfelelő érintkezést a talajjal, így szabályozva az első kerékre eső fékerőt, amint a szenzorok érzékelik a hátsó kerék megemelkedését. Az Allianz Technology Centere (AZT) által végzett legújabb tanulmány bemutatja, hogy mennyire értékes a biztonságos fékezés: a tanulmány szerint egy ABS egység meg tudta volna akadályozni 200 súlyos motorbaleset legalább 10, maximum 17 százalékát. "A 2004-ben történt 860 halálos kimenetelű motorbaleset áldozatai közül majdnem 100 még mindig életben lenne, ha minden motor fel lenne szerelve ABS- szel," nyilatkozta az AZT vezetője, Dieter Anselm professzor. Ez egyértelműen bizonyítja, hogy az ABS alkalmazásával a motorozás sokkal biztonságosabb.
A lünebergi rendőrség tanácsainak segítségével megakadályozhatók a veszélyes szituációk:
- A motorsok a leggyengébbek az utakon közlekedők közül. S ezért kétszer olyan figyelmesnek és előre gondolkozónak kell lenniük, mint az autóvezetőknek.
- A motorosokat gyakran csak túl későn veszik észre, ezért használjanak feltűnő színeket a motoron és a ruhán.
- Előzéskor a motorosoknak nem kellene túl szorosan megközelíteni az előttük haladó járművet és mindig a megfelelő időben kellene áttérni a baloldali sávba. Ha ezt nem teszik, eltűnhetnek a holttérben.
- Az autóvezetőknek előre kellene gondolkodniuk: a motorosnak több helyre van szüksége, mint azt gyakran gondolnák, különösen kanyarodáskor. Egy túra a kanyargós vidéki utakon, szép időben a motorosok álma. De ne feledkezzenek meg a biztonságról: a motor ABS őrangyal vészhelyzetekben.
A Continental ABS rendszerét már alkalmazzák egyes BMW típusokon és ajánlják több japán motorkerékpárgyárnak is.
HA magazin
|