Mr.Chaos webpage
Mr.Chaos webpage
Belépés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Kezdőpont
 
Tuning
 
Számítógépek, konzolok
 
Saját írásaim
 
Elektronika
 
Szavazás
 
Chat

 
Webkamerák

Az országban lévő webkamerák:

Budapest

Debrecen

Nyíregyháza

Miskolc

Szeged

Külföldi webkamerák:

New York(10 kamera)

Velence

London

 
Dalszövegvetítő

 

Szeretnél ilyet az oldaladra, de a saját, kedvenc zenéd szövegével? Olvass tovább!

 
Autós hírek
Autós hírek : Ford Mustang 2005 - teszt

Ford Mustang 2005 - teszt

Mr.Chaos/Totalcar  2007.08.01. 09:00

Julia Robertsnek is elnézte pár éve a világ, hogy a kacsaszája mellé még hónaljszőrt is növesztett - azaz nem borotválta le. Jó csaj, ilyennek született, ilyennek szeretjük. Ezt az elvet tartotta meg a Ford is az új Mustangnál, kicsit prosztó, kicsit rossz, de ilyennek szerettük meg 41 éve.

Ennyire jó külsejű autót rég nem láttam. Régi perverzióm a célszerűtlen formák iránti ösztönös lelkesedés, így a kupék nálam eleve előnnyel indulnak. Ha valaki megcsinálná az ajtó és motortér nélküli autót, aminek mind a négy kereke egy oldalon van, számíthatna a támogatásomra. Mustangból éltem-haltam az első generációért, aztán egyre rosszabbra fordult a helyzet. A kora-kilencvenes borzalmat legszívesebben a tervezője homlokára tetováltatnám, hogy mindenki előtt magyarázkodnia kelljen miatta. De ez, ez pazar.


És szinte minden gyönyörűségét a célszerűtlenségének köszönheti. Mi haszna egy hétmérföldes motorháznak? Minek hátsó ülés, ha nincs fölötte tető? És főleg: ki hallott már olyat 2005-ben, hogy egy autónak darabos, szögletes, cápás orra legyen? Senki se. Miért? Mert az ilyen orr rettenetesen árt a légellenállásnak, litereket ront az autópályás fogyasztáson, és a német vevők hitetlen-értetlen pislogás után visszaadják a brossurát az eladónak. Ezért nincs már saját cápájuk.

Európában már senki sem meri kinevetni ezeket a szempontokat, ezért nem fogja már itt egy kiskölök se az autókat előbb felismerni, mint a betűket.
- De szép kék autó, papa, mi az?
- Nem tudom, kisfiam, menj, olvasd el, mi van ráírva. Valami japán. Vagy német. Tudja fene.

Bezzeg a Mustangból süt a tahó agresszivitás, a mosdatlan karakter, a személyiségének olyan ereje van, amilyennel mostanában csak a BMW mer kísérletezni mifelénk, csak ez nem csúnya hozzá. Ha a fenekét nem rontják el, ritka mestermű volna, de így sem sikerült ennyire a kultuszához passzoló külsőt tervezni semminek se mostanában. (Hacsak nem a szintén Ford GT-nek)


A belseje meg, istenkém, az iszonyú elődje ismeretében az is csoda, hogy nem egy bűzlő dögkutat terveztek belülre, erre még ráadásul kifejezetten kellemes is. Minden keményebb, mint amilyen én bármikor is lenni tudnék, de a formák jók, az anyagok borzalmasabbját pedig feledteti pár jópofa extra. A Mustang a világ egyetlen autója például, amiben (felárért) a belső világítás színét kedvünkre állítgathatjuk a papagáj minden színében.


Nagyon szépek az ódivatú műszerek, imponálóan primitív a váltókar, klassz a bőr. És bár az első ülés nem jegyzi meg a pozícióját előrehajtás után, de legalább van mögötte hely. A 6-os BMW ehhez képest exkluzív hüvelykszorító hátul, itt lehet ülni úgy, hogy a végtagok nagyjából a megszokott szöget zárják be egymással. Nagyjából. Elöl viszont egyenesen akkora a hely, amekkorát egy kétharmados többségben egészségügyileg túlsúlyosnak számító - kövér - állampolgárok által lakott ország termékétől elvárhatunk.


Összességében jó hely a Mustang belseje, és hogy a hangszóró kőkemény pereme lenyúzta a térdem, az nem átok, hanem áldás, azt jelzi, hogy kanyarképes autó született a szabadok, bátrak és egyenesek hazájában. A futóműben elöl sima gólyalábak, hátul pleisztocén merev tengely, mintha egy megsárgult, 70-es évekbeli Liener György Autótípusokat lapozgatna az ember. Szerencse, hogy vezettem, nem csak olvastam róla, különben lenne most nemulass. A merev tengely egyetlen igazi előnye, hogy az év eddigi legszebb autóipari hazugsága kapcsolódik hozzá: ahogy az esszenciálisan amerikai Mustang fejlesztésének kulcsembere, Hau Thai-Tang mondta, tervezhettek volna bármilyen felfüggesztést hátra, de a Mustang-fanok ragaszkodtak az emberiség által ismert legősibb és legolcsóbb változathoz.

Miért rossz a merev tengely, és mit tettek ellene?

A merev tengely a kerekek közti hatalmas vascső, a közepén a differenciálművet tartalmazó gömbbel. Erős, masszív, és a kerekek dőlését, összetartását, egyáltalán, az úttal és egymással bezárt pozícióját nem engedi megváltozni ki- és berugózás közben. Ez mind jó. Viszont nehéz, mint a sár, ezért ahogy az úthibákon futnak a mereven összekötött kerekek, az autó ráz, mint a fene. A hatalmas pattogó tömeget ráadásul a lengéscsillapítók is sokkal nehezebben tartják veszteg, ezért ha kanyarodás közben futunk huplira, az egész autó hajlamos elugrani egy pillanatra. Mégtovábbá ha az egyik kerékkel átmegyünk valamin, az óhatatlanul elmozdítja a másikat is, ez a kényelemnek és az úttartásnak is árt.


A tengelyt az új Mustangban négy dolog tartja a helyén: két hosszlengőkar nem engedi előre-hátra elmozdulni, egy középső támasztókar (nyomatékrúd) óvja meg az elfordulástól, és egy Panhard-rúd gátolja az oldalra mozgásban. A Panhard rúd egy hosszú, merev rúd, aminek az egyik vége a tengelyhez, a másik az autó aljához csatlakozik. Ha az autó feneke egy képzeletbeli Z-betű teteje, a merev tengely pedig az alja, akkor a Panhard-rúd az átló a kettő közt. Mivel a rúd hossza fix, a ki-be rugózó autó alatt jobbra-balra izeg-mozog a hátsó tengely.

 
Ezeken kívül van még hátul két tekercsrugó és két lengéscsillapító. Ismerősen hangzik? Nos igen, a Ford mérnökei 2005-re nagy csinnadrattával feltalálták a Zsiguli hátsó futóművét. Muhaha! Jó, hozzácsaptak még egy stabilizátorrudat, kompenzálandó, hogy elöl a Lada kettős keresztlengőkarjainál egyszerűbb és olcsóbb MacPhersont használtak. Muhaha!
 

Egyszerű vagy sem, a Mustang felfüggesztése remekül hangolt és pompásan eltalált, ilyen alapokból ennyire jó autót csinálni elméletileg lehetetlen. Nem kóvályog, nem pattog, nem imbolyog, nem ráz. Jó, hátul kicsit ráz, de csak kicsit. Szépen hasal az úton, nem könnyül el, nem nyomódik össze a súlya alatt, makacsul, nagy dőlés nélkül fordul, tapad, közben gyorsít és lassít, ahogy kell. Könnyebbnek, közvetlenebbnek, precízebbnek, pontosabbnak, kezesebbnek, hűségesebbnek érződik - igen, sportosabbnak is - minden előzetes elképzelésemnél. Megvannak a maga határai, de messze sokkal jobban és vidámabban kihasználható, kiautózható autó az átlagnál. Utólag se nagyon hiszem el, mennyire élveztem.


Ilyen motor mellett persze a kocsonyába ágyazott balsafa felfüggesztést is élvezné az ember. Az új, hengerenként háromszelepes, változó vezérléses, 4,6-os V8-as a fület megkerülve egyenesen a szívnek szól, úgy, ahogy azt egy amcsi vasnak kell. Ellentétben az elődmodell vonakodó, lusta motorjával, ez nem csak énekel, hanem megy is, mint a veszedelem. Mindenhol hajt, jól tol alul, de még jobban szeret pörögni, lelke van, tüzes, kiváló. 300 lóerő 5750-es, és 434 Nm 4500-as fordulaton. A 60 mérföld (96 km/h) 5,2 másodperc kézi váltóval, és automatán se érződik hú-de-sokkal lassabbnak. Az ötsebességes automata minden más szempontból is megfelel, finoman és normális tempóban vált, és amennyit ront a muscle-, annyit javít a cruiser-feelingen. Semmi tiptronicos, kézzel kapcsolgatós titokzatoskodás, rendes automata és kész. Nekem a világért se kéne a jó kis kézi helyett, de ha már ezzel kaptuk, ezzel szerettem.

Padlógázra leguggol, megfeszül, hörög, és két fekete csík végén, vidám gumifüstpamacsokat pöffentve, ordítva elrohan. És miközben rendes utazóautónak is hibátlan, közben élvezi és provokálja az ellenszenves, agresszív, felszabadultan tahó vezetést. Autóban még sosem élveztem ennyire, hogy gyűlölnek.


Tisztán, szépen, gyorsan kanyarodni is jól tud, de ha nagyon szemét az ember, csak kijön a futómű hibája: a képeken is látszik, hogy az egész elmozdul, szabályosan kitüremkedik az autó alól.

Ehhez viszont igazi reptéri szadizmus kell, országúton annyira pompás játszótársam volt, hogy azóta is szégyenlősen lesütöm a tekintetem, ha eszembe jut.


Füstölve farolni sima gázadásra kevésbé szeret, inkább zörögve-radírozva kitolja az orrát, de van megoldás: ha a motorfék megfogja a kanyar elején, utána gázra csak elforgatja a kövér Pirelliket, és megindul keresztbe. Igazi istenkomplexus egy maró ködöt fejlesztő, süvöltve sodródó, fortyogó dögöt célra tartani az oldalablakon át kinézve, mindenkinek ajánlom. Reptéren!


Ez az erősebbik motor (van 210 lovas V6-os is) és a Premium felszereltségi szint pont elég: már kapunk ABS-t, kipörgésgátlót, két(!) légzsákot, kézi klímát és ülésbőrt. Más ide nem kell, ilyen forma mellett akkor is mohón akarnám, ha felsrófolt gumiszalag hajtaná, nemhogy ez a remek V8-as. Perverzek kedvéért az 500 Le és 610 Nm közelébe várt Shelby változat is a nyakunkon van, remélem, azt is kénytelen leszek kipróbálni a közvélemény hiteles tájékoztatása kedvéért. Tudom, mit kíván a hivatással szembeni alázat.


A Mustang legszebb tulajdonsága, hogy megmaradt olcsónak. Ezért tilos csodálkozni a felszereltségen és a műanyagokon - aki 300 lóerőt ad 5,5 millió forintért, attól ne kérjünk márványlépcsőt és rózsafa szivardobozt mellé. Ennyi a GT odakint, ahol kolbászból van a kerítés. Igaz, hogy el kell nézni, hogy a nép választott vezetői alkalmasint pornósztárok, színészek, robotemberek, főemlősök, de a mieink se szükségképpen különbek, és nálunk alsó hangon 11 millió ugyanez. 5,5 millió Ft vételár, 10% vám, 1,8 millió Ft regadó, és az egészre 25% áfa. Ha a PM hivatalnokai lettek volna az inkvizítorok, a vasszűzre is spanyolcsizmát húzattak volna.
 
Ennyiért meg már szorongatja idehaza a Nissan 350Z, ami objektíve sokkal jobb és megbízhatóbb, szubjektíve kevésbé vágykeltő. Sokkal. A Mustang annyira kapós, hogy nem tudnak eleget gyártani belőle, se kupéból, se kabrióból. Nem is csodálom, egyetlen közös napunk alatt én is annyira megkívántam, hogy azóta Viagrát izzadok, ha eszembe jut. A közlekedési morálon így is szüntelen sopánkodunk, pokolba a nyafogással, vegyen mindenki Mustangot, és jöjjön a boldog anarchia.
 
 

 
t.A.T.u
 
Eddigi látogatók
Indulás: 2005-05-24
 
Szórakozás
 
Green Day/Linkin Park
 
Videók
 
Pontos idő

 
Lenn a pályán

Képek 

Videók

Egyebek

 
Filmek
 
Linkek
 
Órásnaptár
 
Szavazás
-
Melyik könyvemet olvasnád el szívesebben?

A Gömb
Halálos álmok
Barát vagy ellenség?
Szavazás állása
Lezárt szavazások
 
A nap vicce
A nap vicce
 
South Park
 

A Múzsa, egy gruppi élményei a színfalak mögött :)    *****    Madarak és fák napjára új mesével vár a Mesetár! Nézz be hozzánk!    *****    Rosta Iván diplomás asztrológus vagyok! Szívesen elkészítem a horoszkópodat, fordúlj hozzám bizalommal. Várom a hívásod!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, egyéb épületek szigetelését kedvezõ áron! Hívjon! 0630/583-3168    *****    Ha te is könyvkiadásban gondolkodsz, ajánlom figyelmedbe az postomat, amiben minden összegyûjtött információt megírtam.    *****    Nyereményjáték! Nyerd meg az éjszakai arckrémet! További információkért és játék szabályért kattints! Nyereményjáték!    *****    A legfrissebb hírek Super Mario világából, plusz információk, tippek-trükkök, végigjátszások!    *****    Ha hagyod, hogy magával ragadjon a Mario Golf miliõje, akkor egy egyedi és életre szóló játékélménnyel leszel gazdagabb!    *****    A horoszkóp a lélek tükre, nagyon fontos idõnként megtudni, mit rejteget. Keress meg és nézzünk bele együtt. Várlak!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését!    *****    rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com - rose-harbor.hungarianforum.com    *****    Vérfarkasok, boszorkányok, alakváltók, démonok, bukott angyalok és emberek. A világ oly' színes, de vajon békés is?    *****    Az emberek vakok, kiváltképp akkor, ha olyasmivel találkoznak, amit kényelmesebb nem észrevenni... - HUNGARIANFORUM    *****    Valahol Delaware államban létezik egy város, ahol a természetfeletti lények otthonra lelhetnek... Közéjük tartozol?    *****    Minden mágia megköveteli a maga árát... Ez az ár pedig néha túlságosan is nagy, hogy megfizessük - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Why do all the monsters come out at night? - FRPG - Aktív közösség    *****    Az oldal egy évvel ezelõtt költözött új otthonába, azóta pedig az élet csak pörög és pörög! - AKTÍV FÓRUMOS SZEREPJÁTÉK    *****    Vajon milyen lehet egy rejtélyekkel teli kisváros polgármesterének lenni? És mi történik, ha a bizalmasod árul el?    *****    A szörnyek miért csak éjjel bújnak elõ? Az ártatlan külsõ mögött is lapulhat valami rémes? - fórumos szerepjáték    *****    Ünnepeld a magyar költészet napját a Mesetárban! Boldog születésnapot, magyar vers!