F1 Francia GP előzetes
F1 2007.06.27. 21:59
Már rég nem írtam az oldalra, meg eleve az F1-ről, így összegyűjtöttem már infót...
Irány a senki földje! Ez is lehetne a Forma-1-es mezőny jelszava a hétvégi Francia Nagydíj előtt, a magny-cours-i versenypálya ugyanis valójában a nagy semmi közepén terül el. A ring nehezen megközelíthető, és a futamra általában kevesen látogatnak ki. A hétvégi nagydíj azonban így is tartogat izgalmakat, legalábbis a pályán mindenképpen.
Bernie Ecclestone Indianapolis után Magny-Cours-ban is középpontba kerülhet, hiszen a franciákkal már régóta háborúzik. A szervezőknek még több évre szóló érvényes szerződésük van, ám nem elképzelhetetlen, hogy az idei lesz utolsó F1-es futam a Nevers városa mellett fekvő aszfaltcsíkon.
Sőt a sok jelentkező miatt az is előfordulhat, hogy ha Franciaország nem rukkol elő valami olyan ötlettel, ami a Forma-1 teljhatalmú urának tetszését is elnyeri, akkor a száguldó cirkusz utolsó vizitálását teljesíti a hétvégén a galloknál.
|
A fentebb már pedzegetett okok miatt, vagyis hogy a pálya távol esik a nagyvárosoktól (valahol Lyon és Párizs között fekszik) és így a nyüzsgéstől is, illetve, hogy a szervezők rendre anyagi gondokkal küzdenek, alacsony a nézőszám és rossz az infrastruktúra, Bernie Ecclestone elgondolkodott azon, hogy egyáltalán van-e értelme Francia Nagydíjat rendezni Magny-Cours-ban.
Amilyen kistermetű a brit üzletember, akkora ötlettel állt elő, szerinte ugyanis a franciák csak akkor tarthatják meg a Forma-1-es futamot, ha például Párizsba viszik a versenyt, és ott a Champs-Élysées-n düböröghetnek a vasparipák, de azt sem bánná, ha Alonsóék Disneylandben is feltűnnének a futam alatt.
A franciáknak persze fontos a Forma-1, főleg azok után, hogy az elmúlt időszakban több jelentős sporteseményről lemaradtak, köztük a 2012-es nyári olimpiáról is, így valószínűleg mindent elkövetnek azért, hogy Ecclestone kedvében járjanak. Ha kell, akkor az új pályát úgy alakítják ki, hogy az érintse mondjuk az Eiffelt-torony első szintjét is.
A jó beállítások nyomában
A hétvégén még viszont egészen biztosan Magny-Cours-ban kerül sor az idei bajnokság nyolcadik ütközetére. A két tengerentúli futam után ismét Európába érkezik a száguldó cirkusz, és a franciával együtt a következő hét nagydíjon nem is hagyja el az öreg kontinenst.
|
A pályát az elmúlt években többször átépítették, a tavalyi verseny óta pedig egy jelentős részét újraaszfaltozták. A placc így a megszokottnál is gyengébben fog tapadni, ráadásul a különböző burkolat is érdekes körülményeket teremt majd. Emiatt nagy szerepet kapnak a kipörgésgátlók, de így a hátsó gumik élettartama is megrövidül.
A csapatok vélhetően a puhább abroncsokat forszírozzák majd a hétvége alatt, de jó beállítást nem lesz könnyű megtalálniuk. Az évad egyik legforróbb versenyén a nap nagyon gyorsan felmelegíti az aszfaltot, de a szinte állandóan változó szélirány miatt percről-percre változnak a körülmények. Nem beszélve arról, hogy egy gyenge zápor mekkora kalamajkát okozhat, hiszen a szárazon is csúszós és évközben keveset használt aszfalt jégpályává válhat pillanatok alatt.
A Circuit de Nevers Magny-Cours karakterisztikája sem tartozik az egyszerűek közé, de szerencsére több remek előzési pont is található rajta. A gyors kanyarkombinációk mellett hajtűkanyar is színesíti a magny-cours-i ringet, de a több hosszabb egyenes miatt a kanyarból való kigyorsítás mellett a minél magasabb végsebesség is elengedhetetlenül fontos lesz a hétvégén. A pilótáknak ilyen körülmények közt kell teljesíteniük a 70 kört.
A Ferrari visszavágna
Ami az esélyeket illeti, az idei topfavorittal, a McLaren-Mercedesszel ezúttal is számolni kell, még akkor is, ha a múlt heti silverstone-i tesztek nem éppen az ezüstnyilakról szóltak. A listavezető Hamilton és az őt 10 pontos hátrányban követő Alonso két hete Indianapolisban már összecsapott, a hétvégén következhet az újabb menet kettejük közt.
A legutóbbi három nagydíjon mellékszerepet játszó Ferrari pilótái roppant optimisták a Francia Nagydíj előtt, Raikkönen és Massa is nagyon szívesen visszavágna a McLarennek. A vörösök duójának szüksége is van a jó szereplésre, hiszen alaposan le vannak maradva összetettben.
|
A többiek vélhetően ezúttal sem tudnak majd beleszólni a dobogós helyekért zajló csatába, legalább is önerejükből nem. A BMW Sauber és a Renault a harmadik legjobb csapat címért megy ölre egymással, és amíg év elején egyértelmű volt a németek fölénye, addig az utolsó versenyeken már kiegyenlített volt a csata.
Ugyanakkor az még nem dőlt el, hogy a BMW milyen összeállításban áll rajthoz. Az Amerikai Nagydíjat az orvosok tanácsára, vagy inkább utasítására kihagyó Robert Kubicára ugyanis újabb vizsgálatsorozat vár csütörtökön, és akkor dől el, hogy autóba ülhet-e. Amennyiben ismét a stoptáblát mutatják fel a lengyelnek az FIA orvosai, akkor minden bizonnyal ismét a tejfelesszájú, ám az USA-ban pontot szerző Sebastian Vettel duplázhatja meg F1-es futamainak számát.
A Toyota tavalyi franciaországi szerepléséből (Ralf 4. lett), a legutóbbi Amerikai Nagydíjból (Trulli 6. volt), valamint a múlt heti tesztből (az első két napon az élen végzett a csapat) meríthet erőt, és nem elképzelhetetlen, hogy a német-japán istálló versenygépei ismét feltűnnek majd a pontszerzők közt.
A Honda és "kistestvére", a Super Aguri kettesben gyakorolt a hétvégére Jerezben, mindkét alakulat aerodinamikai fejlesztésekkel próbálkozott. Különösen az idén eddig pont nélkül álló gyári Honda csapata készül nagy dobásra, a mérnökök ugyanis alaposan átdolgozták az RA107-est. Hamarosan kiderül, hogy ez mire lesz elegendő.
A Super Aguri háza táján Takuma Szato USA-ból áthozott büntetése borzolja a kedélyeket. A japánt ugyanis az Amerikai Nagydíj után azért sújtották tízhelyes rajtbüntetéssel, mert a start után az első kanyarban kialakult balesetben sárga zászló mellett előzött. Szato váltig állítja, ő nem hibázott, ám ez nem változtat a tényen, nehéz hétvégéje lesz.
Egy éve Schumacher könnyedén győzött
|
Michael Schumacher pályafutása során felállított néhány rekordot. Az egyik a magny-cours-i aszfaltcsíkhoz kapcsolódik, a német ugyanis összesen nyolc alkalommal győzött a hétvégi verseny helyszínén.
A 2006-ban visszavonult hétszeres világbajnok tavaly sem talált legyőzőre a Francia Nagydíjon. A német klasszis remek évközi hajrát indított összetettben az éllovas Alonso ellen, ennek a menetelésnek a második állomása volt Franciaország, ám mint az már jól ismert, ez is kevés volt a trónfosztáshoz.
Tavaly a Ferrarik uralták a hétvégét, az időmérőn Schumacher és Massa kisajátította magának az első sort. A futamra 19 pontos előnnyel érkező Alonso megelégedett a harmadik rajtkockával is.
A verseny különösebb izgalmak nélkül zajlott, Schumacher győzelméhez kétség sem férhetett, a német magabiztosan nyert. A második helyet a menet közben taktikát módosító Fernando Alonso szerezte meg, ennek kárát Felipe Massa látta, aki így csak harmadik lett.
A futamon az első kiállások alatt volt olyan pillanat, amikor a negyedik és ötödik helyről rajtoló két Toyota állt az élen, ami a japán gárda idei teljesítményét nézve szinte meseszerűnek tűnik.
|
A tavalyi Francia Nagydíj arról is emlékezetes maradt, hogy a McLarentől az indianapolisi verseny után elköszönő Juan-Pablo Montoya helyén itt szerepelt először Pedro de la Rosa, aki utána az idény hátralévő részét is teljesítette.
A BMW egy évvel ezelőtt elsősorban ikertoronynak keresztelt légterelőivel hívta fel magára a figyelmet, Heidfeld és Villeneuve autójának orrán két függőleges elem éktelenkedett. Az eredmények nem tették indokolttá az újítás gyakrabb használatát, így a "tornyok" eltűntek a süllyesztőben.
A 2006-os Francia Nagydíj végeredménye: Poz Pilóta Csapat Idő
01. M. Schumacher Ferrari (B) 1h32:07.803 02. Alonso Renault (M) + 10.131 03. Massa Ferrari (B) + 22.546 04. R. Schumacher Toyota (B) + 27.212 05. Raikkönen McLaren-Mercedes (M) + 33.006 06. Fisichella Renault (M) + 45.265 07. de la Rosa McLaren-Mercedes (M) + 49.407 08. Heidfeld BMW-Sauber (M) + 1 kör 09. Coulthard Red Bull-Ferrari (M) + 1 kör 10. Speed Toro Rosso-Cosworth (M) + 1 kör 11. Villeneuve BMW-Sauber (M) + 1 kör 12. Klien Red Bull-Ferrari (M) + 1 kör 13. Liuzzi Toro Rosso-Cosworth (M) + 1 kör 14. Rosberg Williams-Cosworth (B) + 2 kör 15. Albers MF1-Toyota (B) + 2 kör 16. Montagny Super Aguri-Honda (B) + 3 kör
Leggyorsabb kör: M.Schumacher, 1:17.111
Kiesők:
Pilóta Csapat Kör Button Honda (M) 63 Webber Williams-Cosworth (B) 55 Trulli Toyota (B) 41 Barrichello Honda (M) 19 Monteiro MF1-Toyota (B) 12 Szato Super Aguri-Honda (B) 1
Az eredmények nem hivatalosak
|